
Da båden rullede ud af værftets dok i 1954, fik den monteret en glødehovedmotor fra Hundested motorfabrik en 1 cylindre, to takts motor, der ydede omkring 15 HK og kørte på solarolie.
Glødehovedmotorer er lave omdrejningsmotorer og skal forvarmes før de kan starte.
I Postbådens tidlige år brugte skipper Greve starpatroner som blev antændt og skruet ind i motorens brændkammer for at opnå den nødvendige temperatur til at starte forbrændingsprocessen,
noget som skulle gøres med omhu og rutine hver gang turen skulle begynde.
Efter 2 års drift valgte Greve at udskifte motoren med en kraftigere 21 HK Hundested glødehovedmotor for at sikre pålidelig drift.
I dag arbejder Hjortøs bådelaug på at vedligeholde båden og dens motor, så glødehovedmotorens karakteristiske dunk, dunk stadig kan høres.
En identisk Hundestedmotor – svarende til den båden har er til skue på Frederiksøen i Maritim Kultur værksted.

Til højre – inden for døren i den store hal hvor “Danmarks museum for lystsejlads” havde etableret sig havde Hjortø bådelaug sit værksted hvor vi begyndte at renovere motor 2.
Der var opstillet en filebænk og skruestik samt forskelligt hånd og el værktøj. Så var det bare at gå i gang med at skille motoren ad d.v.s. slibe og afpudse de forskellige motordele
så de fremstår næsten som nye. Der er indsamlet en del foto af det arbejde som besætningen foretog, og det vil vi vise på disse sider.

Det er rimelig tunge dele vi har med at gøre når vi tager i betragtning at motoren vejer ca.1 ton og yder kun 22 HK.

En af vores maskinmestre Asger Hansen er i gang med at indstille og justere smøreolie apparatet.

Vores formand, Hans – Jørgen Lindhardtsen tar’ et kraftigt overblik.

Erik Eriksen tar’ sig af det fine motor topstykke.

Vores Chef Skipper Kaysen svinger penslen.

Rainer Jasche tar’ sig kærligt af den kommende tryklufts tank.

Tovholder John Jensen klarer rørarbejdet og sørger for alt hvad der skal bruges til sådan et projekt..

Bent Pedersen er i gang med at samle en maskindel.

Ønsket var at gøre Hundestedmotoren kørende så vi kunne tilfredsstille alle sommerturister rundt omkring på havnen. Her en grovskitse af underet.

Den færdige model på hjul, og det hele virker!

Der mangler et par mand ellers er motorholdet samlet.






